Kamery do telewizji przemysłowej dzięki dodatkowym funkcjom można ustawić w różnych warunkach pracy. Monitoring Warszawa. Nie zawsze mamy idealne oświetlenie. Z reguły montowane one są w taki sposób, aby widziały całe okno. Przy dużym natężeniu światła z zewnątrz w starszych modelach kamer, powodowały jej oślepienie. Na co zwrócić uwagę? Jak dobrać kamerę aby spełniała nasze oczekiwania w trakcie pracy? Monitoring Warszawa. Profesjonalne urządzenia posiadają o wiele więcej ustawień ale naszym zadaniem jest przybliżenie niektórych a zarazem najważniejszych funkcji na które trzeba zwrócić przy wyborze kamery do monitoringu IP lub monitoringu analogowego.
Rozdzielczość
Parametrem na który najczęściej zwracamy uwagę jest rozdzielczość. Opisuje ona nam z ilu punktów składa się obraz jaki widzimy. Im większe rozdzielczość tym większy obraz. Im większa rozdzielczość tym możemy bardziej wykadrować interesujący nas fragment obrazu ze sceny oraz powiększyć. Im większa rozdzielczość tym bardziej możemy go powiększyć do momentu aż zobaczymy szczegóły obrazu, które nas interesują. Duże rozdzielczości jednak pociągają za sobą także większe zapotrzebowanie na pasmo oraz zwiększą objętość rejestrowanych materiałów. Popularne rozdzielczości każdej klatki w nagraniu to QCIF (176 x 120), CIF (320 x 240), VGA (640 x 480), D1 (720 x 576), HD 720p/1,3 Mpx – (1280 x 720), FULL HD 1080p/2Mpx (1920 x 1080), 4K UHDTV/8 Mpx (3840 x 2160), itd
Szybkość
Szybkość to nic innego jak ilość klatek przesyłanych/zapisywanych w jednostce czasu. W praktyce 25 kl/s uznawane jest za obraz płynny. Często jednak stosowane jest około 10 kl/s gdzie efekt poklatkowości nie jest mocno widoczny. Pozwala natomiast zaoszczędzić miejsce na dysku oraz pasmo przesyłania. Z reguły ma to również odniesienie na cenę sprzętu zainstalowanego w systemie. Przy systemach gdzie scena obrazu zmienia się dynamicznie, zalecane jest jednak montowanie rejestratorów obsługujących szybszy zapis lub płynne odtwarzanie nagrania.
Kompresja
Istotnym parametrem jest kompresja obrazu. Im lepszy rodzaj kompresji, tym mniejsze zapotrzebowanie na pasmo przy takiej samej subiektywnej jakości. Każda kompresja powoduje jednak spadek jakości obrazu. Lepsza kompresja pozwala na mniejszy spadek jakości.
Najbardziej rozpowszechniona i najlepszą w rejestratorach na chwilę obecną jest kompresją H.264 zwana również MPEG-4. Pojawiła się już w urządzenia kompresja H.265 bardziej efektywna. W pierwotnej swej formie miała służyć do przesyłaniu wideo w sieci: konferencje, streaming, kompresja filmów w wysokiej rozdzielczości.
Kompensacja światła tylnego (BLC)
Jest to parametr umożliwiający szczegółowe uchwycenie obiektu znajdującego się na jasnym, oświetlonym tle. Dla przykładu można tutaj podać scenę z obrazem, gdzie interesujący nas przedmiot, osoba stoi w jasno oświetlonym oknie. Funkcja ta ma za zadanie skompensować światło słoneczne w oknie i wydobyć szczegóły, które nas interesują. Najczęściej stosuje kamery z funkcją BLC gdy skierowane są one na okno lub przy wjazdach na parking. Przy wjeździe wymagana jest kompensacja światła reflektorów samochodowych dla poprawnego odczytania numerów rejestracyjnych lub marki pojazdu. Producenci kamer coraz częściej funkcje BLC traktują jako standardową funkcję kamery.
Szeroki zakres dynamiki obrazu (WDR)
Pozwala na wyraźne wyświetlanie obrazu ze szczegółami w całym spektrum oświetlenia – widzimy szczegóły w miejscach zaciemnionych, jak i bardzo oświetlonych. Działa w oparciu o analizę naświetlania pojedynczych punktów obrazu i umożliwia jednocześnie rozjaśnienie elementów ciemnych i przyciemnienie elementów zbyt jasnych, przez co w przypadku pracy pod światło widać dokładnie zarówno pierwszy plan jak i jasne tło.
Balans bieli AWB
Jest to ustawieni kolorów względem koloru białego. W ustawieniach automatycznych biały odpowiada najjaśniejszemu punktowi obrazu. Zdarza się często, że kamera obserwuje powierzchnię w której brak jest koloru białego co prowadzi do przekłamania pozostałych kolorów. Z tego powodu ustawienia są implementowane na stałe i ustawienia odpowiadają naturalnemu lub sztucznemu oświetleniu. W zaawansowanych kamerach jest możliwość ręcznego ustawienia balansu bieli na podstawie specjalnych plansz lub własnych ustawień instalatora.
Automatyczne sterowanie wzmocnieniem (AGC)
W warunkach słabego oświetlenia umożliwia zwiększenie czułości dla lepszej obserwacji obiektu.
Wzmacnia również szumy z tego powodu nie można wzmacniacz sygnału bez ograniczeń.
Automatyczna migawka (AES)
System automatycznej migawki (AES) to funkcja niezwykle przydatna podczas pracy przy niskim poziomie oświetlenia. Zadaniem funkcji AES jest wydłużenie czasu otwarcia migawki, dzięki czemu uzyskujemy dłuższy czas naświetlenia matrycy przetwornika, co w rezultacie pozwala na wyświetlenie jaśniejszego obrazu obserwowanej strefy. Problem z jakim można się spotkać to rozmazanie ruchomych części obrazu. Wynika to z faktu że obiekt przemieszcza się znacznie w ciągu trwania danej klatki, przez co zapisany jest na całej swej drodze. Innym istotnym ograniczeniem jest szybkość pracy kamery. Czas naświetlania z wiadomych przyczyn nie może być dłuższy niż czas trwania klatki.